donderdag 31 maart 2011

Uw zaak verdient online

Belgacom, bpost en google lanceren het gezamenlijk initiatief Uw Zaak Verdient Online. Doel van het gezamenlijk project: meer kmo’s online krijgen. Uit een recente studie blijkt namelijk dat slechts 49% van de Belgische kmo’s vertegenwoordigd zijn op internet. Van de kmo’s die niet op het internet terug te vinden zijn, zegt een kwart het belang van een website niet in te zien, 23% vindt niet genoeg tijd om een site te bouwen en te onderhouden, nog eens 22% vindt de kostprijs het grootste obstakel.
En daar wil het nieuwe project dus iets aan verhelpen. Wie intekent op dit project mag alvast het volgende verwachten
-       Een gratis website voor 6 maanden, hosting en creatie inbegrepen
-       Een gratis .be domeinnaam voor 1 jaar
-       € 100 advertentietegoed om Google AdWords uit te proberen
-       Tot 50% korting op uw eerste e-commerceverzendingen
-       Praktische tips en een handige leidraad
Wie af en toe eens bij kleine ondernemingen over de vloer komt, kan zich wel iets voorstellen bij de afwezigheid van die ondernemer op het internet. Bij sommige ondernemingen zitten de orderboekjes als zo vol dat extra publiciteit niet meer nodig is. Mond aan mond reclame doet vaak het werk voor hen. Ook zonder website weten (potentiële) klanten het bedrijf wel te bereiken. Een website kan in dit geval wel een extra dienstverlening zijn, de onderneming ziet er echter het nut niet van in (directe winst haalt men er toch niet uit).
Voor andere ondernemingen die vandaag nog niet online zijn, kan dit project wel een leuke opstap betekenen. Ze zullen ongetwijfeld met de nodige interesse alle informatie doornemen. Er werd - hoe kan het ook anders - een overzichtelijke site gemaakt (www.uwzaakverdientonline.be) om het hele project uit de doeken te doen. Het project, zo belooft de site, ‘geeft de kmo’s de kans om vlot een website op te zetten, dit zonder tijdsverlies, kosten of moeite’.
Aan reclameslogans geen gebrek dus. Als communicatieprofessional frons ik echter al zeer snel de wenkbrauwen. Zomaar, ‘uit het niets’, een website maken, dat lijkt met toch een beetje optimistisch…. Bovendien schept een website ook verwachtingen bij (potentiële) klanten. Die verwachtingen moet je proberen in te lossen, anders blijft het misschien bij dat ene websitebezoekje. Een website straalt bovendien ook af op het imago van de onderneming. Niet zomaar iets dus om aan voorbij te gaan.
De site biedt ook een handleiding aan. Vanuit onze kritische geest hebben we deze natuurlijk even doorgenomen. In de handleiding worden de verschillende acties beschreven die je dient te doorlopen. Niet alleen wordt vermeld wat je moet doen, er staat ook nog eens beschreven hoe vaak je dat moet doen en hoe lang dat zou moeten duren. We struikelen al in het begin…
Actie: Bepaal uw doelstellingen
Bron: www.uwzaakverdientonline.be



Het bepalen van de doelstellingen, dat is dus een makkie (toch volgens de handleiding).   Toch maar snel nog enkele bedenkingen maken. Vanuit communicatie- en marketingoogpunt kunnen we ongetwijfeld nog wel meer vragen opwerpen waar je dient mee rekening te houden voor je aan een website begint. De bovenstaande opsomming is dus zeker niet volledig. Bovendien is het opstellen van doelstellingen helemaal niet zo eenvoudig en is de voorziene tijdsduur bijgevolg nogal scherp (ja dit is een eufemisme !).
Besluit van deze eerste actie: we zitten nog maar in het begin en zo simpel lijkt het al niet meer. Een website zonder tijdverlies, kosten of moeite lijkt alweer iets verder af… Het project biedt ook de mogelijkheid om gratis opleidingen te krijgen of deel te nemen aan roadshows. Goed en tof! Alleen, is dit niet teveel voor een ondernemer die nog geen ervaring heeft op het internet? Goede en nuttige tips krijgen is één zaak, zo ook praktisch juist toepassen is een andere ….
Al een geluk dat er nog een goede raad staat:

Bepaal tot slot of u hulp nodig heeft om uw bedrijf online te promoten. De meeste informatie die we u geen, is eenvoudig en vereist geen technische kennis. Toch zult u wat tijd moeten investeren in een opleiding en in de lancering en het beheer van uw website. Als u die tijd niet hebt of als u dat niet zelf wilt doen, kunt u een beroep doen op een specialist.

Bon, we bladeren verder in de handleiding. Er passeren nog een tiental slides over het aanmaken van je website.  Even de rekensom maken: in een goeie 5u40 ben je klaar met je website (toch volgens de website). Ik hoop alvast dat de Belgische ondernemers dit strakke tempo hebben kunnen aanhouden ….
Alvorens ik de handleiding aan de kant leg, struikel ik ook nog even over de € 100 om google adwords te proberen. Leuke geste van google, maar om daar zo ‘out of the blue’ mee te beginnen, dat lijkt me toch iets te scherp door de bocht. Gelukkig wordt er in de handleiding verwezen naar Google Analytics (ja, dit is echt wel een schitterend tool ontworpen door Google en bovendien gratis!). Google analytics, je kan er je hele website mee analyseren. Wie bezoekt mijn site, vanwaar komen die mensen, waar gaan ze naar toe, op welke pagina komen ze terecht, wat zoeken ze, welke pagina’s vinden ze het meest interessant, hoe lang blijven ze hangen op je site, wat is de bounce-rate,… enzovoort enzoverder. Wil je ook online verkopen op de site, dan kan je het hele proces ook best analyseren met google analytics. Hoeveel mensen willen iets online bestellen, waar haken ze af in het proces, …?
U merkt het misschien al, analyseren kost tijd… en ‘time is money’ (zeker voor een ondernemer). Vergeet trouwens ook niet de stap na het analyseren, namelijk het aanpassen van je website op basis van de inzichten die je hebt opgedaan in google analytics. Een google Adwords-campagne is dus zeker niet je eerste prioriteit, hoe aanlokkelijk die 100 euro ook mogen zijn. 
Besluit van dit alles? Tof initiatief, begrijp me niet verkeerd. Te overwegen: zeker ! Hopelijk zullen sommige ondernemingen hiermee hun eerste stappen zetten op het internet. Maar ik hoop ook dat die ondernemingen na verloop van tijd niet ontgoocheld zullen afdruipen. Een website opzetten, onderhouden en optimaliseren doe je niet zomaar in enkele uren, daar kruipt echt wel veel werk en tijd in. Bovendien wordt hier voorbijgegaan aan de expertise van ‘specialisten’. Websitebouwers en communicatieprofessionals zijn dagdagelijks bezig met het technisch bouwen, inhoudelijk invullen en optimaliseren van websites. Zij hebben vaak jarenlange ervaring in deze materies. Raadpleeg een specialist, het lijkt me een niet onbelangrijke zin uit de handleiding !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten