donderdag 5 mei 2011

Voor u bekeken: Het groot mediadebat

Woensdagavond 4 mei 2011 zat media-minded Vlaanderen voor de televisie. Canvas zond namelijk het 'groot mediadebat' uit. Phara de Aguirre ontving in de studio mediaminister Lieten, Sandra De Preter, Christian Van Thillo (dit kan ik je nu al vertellen: Christian Van Thillo spatte echt van het scherm, hij maakte de meeste indruk van alle gesprekspartners) en Peter Vandermeersch voor een goede babbel over de media in Vlaanderen.

Nadat de verschillende tafelgasten werden voorgesteld sneed Phara al snel de onderwerpen 'de overname van SBS', 'de relatie van de VRT met Woestijnvis' en 'de nieuwe beheersovereenkomst van de VRT' aan. Veel wijzer werden we er echter niet van. Wat werd verteld hadden we de voorbije dagen en weken al gelezen in de Vlaamse kranten. Het groot mediadebat herkauwde gewoon wat we al wisten.

Het groot mediadebat, we werden er dus niet echt warm van. Hoe meer de uitzending vorderde, hoe meer mijn aandacht ook verslapte. Maar gelukkig was er Phara nog, zij zorgde zelf voor een eenzaam hoogtepunt toen ze Van Thillo, en passant, de Vlaamse Berlusconi noemde. 'Nu ga je het krijgen', hoorde ik mezelf denken. 'Phara, Phara, Phara wat doe je nu', voegde ik er Michel Wuyts-gewijs aan toe. In mijn fantasie zag ik Van Thillo al kwaad opstaan, de studio uitbenen enkel nog gevolgd door het geluid van een dichtgesmeten studiodeur. Helaas niets van dit alles. Van Thillo leek zich even te verslikken, lachte dan even (groen) en ging gewoon verder met zijn betoog. Foei Phara, Foei !

Net voor ik besliste om de televisie dan maar helemaal uit te zetten wist Phara te vertellen dat we aan de laatste vraag gekomen waren. Gaat dat even snel, zo'n groot mediadebat. 'Hoe zien de media er uit binnen vijf à tien jaar?', bleek die laatste vraag te zijn. 'Even eindigen met een open vraag, waar iedereen gelijk heeft' moet Phara gedacht hebben. Elke gesprekspartner haalde zijn of haar glazen bol boven en verkondigde de eigen waarheid.

Besluit van dit alles ? Zo 'groot' of 'groots' was dit mediadebat allerminst. We hadden zelf nog veel meer vragen en onderwerpen kunnen bedenken die aan bod konden komen (genre: de positie van de distributeurs in Vlaanderen, de toekomst van lokale radio in Vlaanderen, de toestand van de mediaconcentratie in Vlaanderen, ...). Op dat vlak bleef ik op mijn honger zitten, helaas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten