maandag 16 mei 2011

Bereken je KLOUT !

Bon, nu ben ik al enkele weken actief op  Twitter  (@Actuaman) en nu ik het twitteren zo wat onder de knie heb, vraagt een mens zich af ‘Hoe goed doe ik het eigenlijk?’. Ik besteed namelijk wel wat tijd aan dit nieuwe medium, maar is de medemens wel iets met mijn tweets? Betekent datgene wat ik zeg eigenlijk wel iets of vinden de anderen het maar geklets? Heb ik, jaja het is wel een zwaar woord hoor, INVLOED op Twitter?

Of anderen iets aan je tweets hebben, kan je natuurlijk zelf al deels nagaan. Krijg je @mentions-berichten ? (ja hoor, dat gebeurt), worden je tweets geretweet ? (tuurlijk, maar nog veel te weinig!) , krijg je #ff-berichten  (zelfde antwoord), stijgt je aantal followers? (we zitten momenteel op 54 volgers. Ook u kan er nog bij dus,  Actuaman was de naam!)

Het internet zou het internet niet zijn mochten er geen online tools bestaan om je eigen ‘influence-power’ te kunnen berekenen.  Klout, Peerindex, Twitter Grader, Twitalyzer, …. zij doen het voor jou ! Maar zoals de titel van dit stuk al laat vermoeden, laten we Klout eens onze activiteiten onder de loep nemen…
Nuttig is te weten met welke factoren Klout zoal rekening houdt bij het bepalen van je persoonlijke score:
‘True Reach‘ (de grootte van je publiek) : het aantal volgers dat je hebt, …
‘Amplification Probability’ (de acties die het gevolg zijn van je tweets): het aantal @mentions, aantal retweets, …
‘Network Influence’ (invloed): uniek aantal @mentioners, uniek aantal retweeters, …
Tot zover de theorie, over naar de praktijk (www.klout.com)!  Nadat we onze twitter-account hebben verbonden met deze tool vliegen de resultaten ons al snel om de oren.

Zo we behalen een klout-score van 34 (hiep hiep hoera … dat lijkt me alvast aanvaardbaar). De klout-score, zo leert de begeleidende uitleg ons,  is steeds een getal tussen 0 en 100, hoe hoger hoe sterker je invloed. Onze network influence ligt op 47/100, de amplification probability op 17/100 en onze true reach op 18.

De tool is ook nog eens zo vriendelijk om me in een categorie onder te verdelen, ik ben een EXPLORER (ja, daar kan ik wel mee leven!). Dat betekent namelijk dat (we openen de aanhalingstekens) “you actively engage in the social web, constantly trying out new ways to interact and network. You’re exploring the ecosystem and making it work for you. Your level of activity and engagement shows that “you get it”, we predict you’ll be moving up” (we sluiten de aanhalingstekens).  YES, we predict you’ll be moving up… dat heb ik onthouden !
Het leuke aan dit hele Klout-gedoe is natuurlijk dat deze score evolueert doorheen de tijd. Meer of minder followers, meer of minder @mentions, … het heeft allemaal een … euh… invloed ! 
Met Klout is het ook zo een beetje als met schoolrapporten. We vergelijken onze 'punten' graag met wat de medestudenten er van bakken.  Ook daar heeft Klout aan gedacht. Bovenaan rechts is er een zoekveld voorzien. Daar kan je je eigen scores vergelijken met andere twitteraars. Leuk om jezelf eens te vergelijken met 'twitter kings and queens' als Lady Gaga (klout-score 93) en Justin Bieber (100! ik zweer het u!). The sky is the limit, de weg is nog lang ...

2 opmerkingen: