woensdag 6 april 2011

De doorbraak (alsnog?!) van de QR-code

QR-codes zijn in België aan een opmars bezig, dit ondermeer dankzij de opgang van smartphones en het mobiele internet. Ook de nieuwe Ipad 2, uitgerust met camera, kan voor een boost van de QR-codes zorgen.

Helemaal nieuw is de technologie echter niet, de QR-code werd reeds in 1994 ontwikkeld door een dochteronderneming van de Toyota-groep.



QR-codes: een stukje geschiedenis

Het Japanse bedrijf Denso-Wave, gespecialiseerd in de ontwikkeling van auto-onderdelen, ontwikkelde deze tweedimensionale streepjescode. Dit op vraag van Toyota dat eiste dat de aangeleverde auto-onderdelen beter en sneller identificeerbaar moesten zijn. Aanvankelijk werd deze toepassing dus louter in de auto-industrie gebruikt. Door de opgang van mobiele telefoons met camerafunctie (en later ook de smartphones) onstonden echter nieuwe mogelijkheden.

QR: hoe het werkt

De QR-codes verwijzen meestal naar een URL (maar ook andere toepassingen zoals mailadressen, profielpagina's op Linkedin/Facebook/Twitter, ... zijn mogelijk). De QR-code kan worden afgedrukt op advertenties, banners, .... Aanvankelijk moest de 'gebruiker' met zijn mobiele telefoon (met camera!) een foto nemen van de QR-code. Door een QR-lezer in de mobiele telefoon werd de code terug omgezet naar de URL. Tegenwoordig beschikken echter heel wat smartphones over een QR-codescanner. Bij sommige smartphones is het echter nog nodig om een applicatie (een zogenaamde 'app') te downloaden. Bij de smartphones moet je dus geen foto meer nemen, het toestel scant de QR-code in.

Aanbieders van QR-codes kunnen zo op een eenvoudige manier een link leggen tussen bijvoorbeeld een printadvertentie (offline) en (mobiel) internet (online). Uitermate geschikt dus voor crossmediale communicatie en campagnes. Bovendien is er geen meerkost aan het inzetten van QR-codes. Gebruikers van de QR-codes hoeven geen lange of ingewikkelde url's meer in te typen. Code fotograferen en inscannen, en je wordt naar de website doorgelinkt !

QR-codes, de doorbraak (?!) in België

Ook al is deze technologie al vele jaren beschikbaar, tot voor kort waren het voornamelijk doorwinterde marketeers die deze toepassingen kenden. Maar de doorbraak in België, toch op zijn minst van de kant van de adverteerder, lijkt er alsnog aan te komen.

QR-codes in België, een korte bloemlezing:
  • QR-codes duiken steeds vaker op in jobadvertenties. Het voordeel daarbij is dat je als werkgever geen ellenlange beschrijvingen meer moet neerpennen in je 'papieren' personeelsadvertentie. Via de QR-code worden geïnteresseerden naar een specifieke internetpagina doorverwezen.
  • District Antwerpen maakte onlangs bekend QR-codes te zullen plaatsen op verschillende vormen van communicatie (affiches, flyers, uitnodigingen en infobrieven).
  • Stad Brussel plaats stickers met QR-codes aan de ingang van belangrijke gebouwen zoals het stadhuis, het administratief centrum, bibliotheken, culturele locaties en zwembaden.
  • De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB voerde onlangs een promotiecampagne voor zijn mobiele website (m.mivb.be). Op de promotieaffiche werd ook een QR-code geplaatst, wie deze inscande kwam terecht op de nieuwe mobiele site.
  • AXA Bank lanceerde onlangs een opmerkelijke campagne voor zijn renovatielening. AXA Bank creëerde met duizenden verfpotten één grote QR-code (daar bestaat natuurlijk een filmpje van dat je hieronder kan terugvinden).


Betekent dit nu de definitieve doorbraak van de QR-code ? Het blijft moeilijk in te schatten. Opmerkelijk is zeker de verhoogde aanwezigheidheid van QR-codes bij verschillende campagnes en in de wereld-rondom-ons. Adverteerders werken dus steeds meer met deze nieuwe technologie. De vraag is echter of de consument / burger ook gebruikt maakt van deze applicatie. Tot op heden zijn daar nog geen resultaten van bekendgemaakt...

3 opmerkingen:

  1. Qrcode breken ook door in Nederland, wij ontwikkelen voor verschillende bedrijven QR toepassing. Een dienst die we leveren is QRBIZ.NL waar je een mobile visitekaartje kan aanmaken die gekoppeld is aan je persoonlijke QRcode.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf gratis qr codes maken met de QR-codegenerator van Total promotions op www.qr-codegenerator.nl met diverse mogelijkheden zoals: doorlinken naar uw website, plattegrond met routebegeleiding naar uw winkel, kortingsacties of SMS acties enz. Met EPS vector downloadbare qr codes ideaal voor drukwerk, posters en groot formaat reclame.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig dat deze post alsnog in een paper.li voorbijkomt ;)

    Tegenwoordig (en toen ook al) Qr codes in huisstijl met logo!

    http://clouddog.eu/qr-code-3/

    Voordelen van een huisstijl QRcode met logo:
    opvallend
    innovatief
    herkenbaarheid
    betrouwbaarheid
    enz

    BeantwoordenVerwijderen